10 tips voor als je vandaag de zon in gaat

Tip 1: Laat je huid wennen
Ben je nog weinig in de zon geweest? Laat je huid dan eerst even wennen aan de zon. Gebruik een hogere factor en blijf niet te lang in de zon. Vooral tussen 12.00 en 15.00 is het beter om niet langdurig in de zon te zitten.

Tip 2: De juiste factor
Neem een zonnebrand met de beschermingsfactor die geschikt is voor jouw huidtype. Wil je weten welk huidtype jij hebt en welke zonnebrand daarbij hoort? Lees dan alles over verschillende huidtypes.

Tip 3: Een borrelglaasje zonnebrand
De hoeveelheid zonnebrand die je nodig hebt hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je bent. De juiste hoeveelheid om je hele lichaam en gezicht in te smeren is de hoeveelheid zonnebrand in een borrelglaasje van ongeveer 30ml.

Tip 4: Het ultieme hulpje
Vind je het lastig te bepalen of je nog goed beschermd bent tegen de zon? Kruidvat introduceert dit jaar iets nieuws: de Smart Sun Indicator UV-Polsband. Een bandje dat bijhoudt of je nog voldoende beschermd bent.

Tip 5: Kinderen in de zon
Ben je jonger dan 18 jaar? Pas dan extra goed op met zonnen. Je huid is namelijk nog in ontwikkeling. Houd baby’s en kinderen tot 1 jaar uit de directe zon. Smeer kinderen t/m 3 jaar in met een zonnebrand met minimaal SPF 50. Kinderen vanaf 4 jaar kun je insmeren met een zonnebrand met minimaal SPF 20. Laat ze niet te lang in hun blootje of zwemkleding lopen, maar trek ze op tijd een T-shirtje aan.

Tip 6: Al bruin? Blijven smeren!
Heb je al een lekker bruin kleurtje gekregen door de zon? Blijf je dan toch insmeren met een goede factor. Kies minimaal voor factor 15. Ga je langer de zon in, kies dan voor een zonnebrandproduct met minimaal factor 30.

Tip 7: Herhalen, herhalen, herhalen…
Het is belangrijk dat je je elke 2 uur opnieuw insmeert. Heb je veel gezweet of gezwommen en je daarna afgedroogd? Smeer je dan nog vaker is. Zo voorkom je dat de werking van je zonnebrandproduct vermindert. Tegenwoordig zijn er ook verschillende merken die een product bieden dat langer dan 2 uur beschermt, zoals Vision, P20 of onze eigen Solait Long Lasting. Het is dan wel belangrijk om de gebruiksaanwijzing goed te lezen en om het advies op te volgen.

Tip 8: Neem een pauze
Tussen 12.00 en 15.00 uur is de zon op zijn sterkst. Ga tussen deze tijden dus niet uitgebreid zonnen. Een lunchwandeling van 15 tot 30 minuten is juist weer wel gezond! Zo maak je voldoende vitamine D aan.

Tip 9: In de schaduw
Zoek op tijd de schaduw op. Wacht niet totdat je huid branderig aan gaat voelen of zelfs rood wordt. In de schaduw vangt je huid minder UV-straling op, maar blijf jezelf ook in de schaduw goed insmeren.

Tip 10: Een petje of hoed
Met een Hair Protection Spray bescherm je wel je haar, maar niet je hoofdhuid tegen UV-straling. Om te zorgen dat je hoofdhuid niet verbrandt, kun je het beste een petje of een hoed dragen. Heb je geen petje of een hoed, smeer dan in ieder geval je scheiding en kruin in met zonnebrand. Vergeet ook plekjes als je oren en je nek niet in te smeren.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s